do ro słość

Co to znaczy "być dorosłym"?  Różne definicje tego stanu poukładane już w dzieciństwie, do niedawna wydawały mi się być prawidłowymi. Lecz wraz z nadejściem maja, mojego już osiemnastego maja w życiu, trochę odświeżyłam sobie znaczenie tego pojęcia. To coś całkiem innego, niż prawo do kupowania piwa legalnie. To nie zdanie prawka. Nawet nie odpowiedzialność spływająca falami ze zdwojoną siłą. Doszło do mnie, że dorosłość, jest jeszcze bardzo daleko ode mnie.



Siedząc w wianku na głowie, około czwartej na ranem i patrząc na rozjaśniające się niebo (mój pierwszy wschód z 18-stką na karku), myślałam trochę. Czy ta data przejścia z prawnego bycia beztroskim dzieckiem, w pełnoletniego więźnia dorosłych obowiązków, czyni mnie kimś innym? Czy nagle stanę się pewna swoich decyzji, gotowa na samodzielność i dojrzała? Chyba jednak nie.



 Dorosłość to dla mnie stan akceptacji siebie, zrozumienia istoty życia i poukładania swoich wartości w ostatecznej kolejności, popartej przez życiowe doświadczenia. To stan, który osiąga się w różnym wieku. Dorosłym może być kobieta po dwudziestce, której życie pokazało ból, cierpienie, miłość i przebaczenie. Może zostać nim też mężczyzna, w podeszłym wieku, który zrozumiał, jak wiele dobra już dane mu było doświadczyć. Może być nim też rodzic, wysyłający swoje dziecko na studia, z bólem w sercu. Dorosłość osiąga się całe życie. Ją się kształtuje i pielęgnuje. Nigdy nie jest się jej pewnym. Bo jej kaprysy sprawiają, że nigdy nie jesteśmy przekonani, czy do końca robimy dobrze. Lubi co jakiś czas oddać nam trochę z dziecka, to wręcz jej pomaga w utrzymaniu prawidłowej perspektywy. 



Dorosłość nie wyklucza beztroski, rodości z małych rzeczy, miłości do życia i młodości. To wszystko się łączy. By być dorosłym trzeba pozwolić sobie na błędy, radość, wyzwania, doświadczenia, poznawanie świata i siebie. Trzeba ciągle układać wartości. Analizować swoje sumienie. Żyć w pełni.

Na taką dorosłość się zgadzam. Do takiej będę dążyć. Na razie wystarczy mi pełnoletność.


~Liv 

Ps. Vivaaaa 18-nastka

Komentarze

Popularne posty